Play & Joke!

Program główny Play&Joke

Design interaktywny, design dowcipny, design z podtekstem. W ramach programu głównego zgromadziliśmy trzy wystawy i performance, na różny sposób interpretujące hasło Play&Joke, temat tegorocznej edycji Łódź Design. Wynika z nich jedno: design który zawsze stal na pograniczu sztuki i nauki, stał się zjawiskiem jeszcze bardziej złożonym. Jest dziedziną pop kultury. Jest nośnikiem informacji, sposobem porozumiewania się i nawiązywania kontaktu

Wystawa Play&Joke

Wystawa zaprezentuje prace około 40 artystów. Polskich i zagranicznych, czyli europejskich. W większości to młodzi ludzie, multimedialna generacja, niezależna od podziałów geograficznych. Ich przedmioty prócz funkcji i formy mają wartości dodane. Emocje, refleksje, zaskoczenie, żart. To międzynarodowe towarzystwo ideę ma wspólną i powszechną jak multimedialna komunikacja. Design ma już nie tyko zaspokajać potrzeby, funkcjonować i dekorować. Design ma bawić. Być manifestem kulturowym i środowiskowym.

Wspólnym mianownikiem wystawy jest zabawa. Rozumiana jako przyjemność projektowania i użytkowania przedmiotu. Zabawa projektanta, który jako tworzywa swoich produktów używa przedmiotów niepoważnych, jednorazowych naczyń, zużytych bannerow, porzuconych mebli, a przede wszystkim obala stereotypy. Zabawa konsumenta, który by cieszyć się produktem musi najpierw sam go złożyć, zrozumieć ideę, pokonać niezgrabność wlanych palców. Wreszcie wspólna zabawa, gra w skojarzenia i przełamywanie schematów, wodzenie na pokuszenie.

Drugim mianownikiem jest jej niekomercyjny charakter. Niewiele tu przedmiotów produkowanych przemysłowo, w większości to prototypy. Zamiast iść na kompromisy schematycznego myślenia projektanci sami podjęli wysiłek pozyskania środków i wyprodukowania swoich projektów. To dobry znak, ich partnerzy biznesowi zyskają doświadczonych i świadomych technologii i kosztów wytwarzania designerów. Także przez to trudniejszych, bo bardziej wymagających.

Wystawa Play&Joke prezentuje nie tylko zbiór prac wybranych według pewnego klucza. Jest zapisem dokonującej się zmiany oczekiwań i rozumienia designu?
Chcemy zadać pytanie co to naprawdę oznacza. Czy to chwilowa moda czy poważna i trwała zmiana sposobu myślenia o przedmiocie i wnętrzu?
Czy projektanci naprawdę bawią się z nami czy może bawią się nami?
Czy nastąpił definitywny rozdział designu "twardego", funkcjonalnego od "lekkiego" dekoracyjnego? Czy jest możliwe by sie spotkały?

Artyści wystawy PLAY&JOKE: Aleksandra Adamczyk, Aze Design, Bad Design, Pieke Bergamanas (NL), Beton-on, Beza, Ewa Bochen, Małgorzata Bronikowska, Marek Cecuła, Agnieszka Czop, Dbwt, Gogo Design, Paweł Grobelny, Paweł Grunert, Demalza Hill (UK), Anna Hrecka, Maciej Jurkowski, Kafti, Heiiki Kiiski (FIN), Silvia Knueppel (D), Kod Design, LaPolka, Sophie Lachaert i Luc d'Hanis (B) , Agnieszka Lasota, Malafor, Joana Meroz (NL), Moho, Moomoo Architects, Kinga Mostowik, Katarzyna Okińczyc, Tomasz Rudkiewicz, Tina Roeder (D), Joanna Rusin, Symbioza, Joanna Szachowska, Trzy Myszy, Marta Wojciechowska, Vis a Vis, Oskar Zięta.

timer